7 mei 2017, zondag

7 mei 2017 - Amurang, Indonesië

Vannacht sliepen we voor het eerst in een klamboe. Een tentje rond je bed. Maar George loopt met muggensteken rond en Marjolein niet. Rara? Waarschijnlijk hebben de muggen gisteravond al feestgevierd. Jacksen en Jan hebben nooit geen last van muggensteken. Ligt het aan hun bloed, hun geur, het voedsel dat ze eten? Wat kan je er tegen doen? Insmeren met Deet, 's avonds je lichaamsdelen bedekken en we moeten malaria pillen slikken. Meer kan je niet doen. Ja, krabben. Over krabben gesproken. Vandaag keken vanuit de geparkeerde auto een kwartier lang naar een man die zich uitgebreid aan het krabben was. Hij begon onder zijn shirt, trok dit later tot zijn hals op en krabwreef zich langdurig over alle delen van zijn ontblote boven lichaam. Mensen liepen langs, de man groette ze zonder gêne vriendelijk en bleef stevig doorrossen over zijn huid. Na deze behandeling wapperde hij even met zijn shirt en hup de hand dook onder de gordel om ook de intieme delen een behandeling te geven. We zijn vanmorgen nog een keer teruggeweest naar de brug van Abram Breevoord. Gisteren was één oever niet toegankelijk vanwege een motorcross. Nog meer foto's. We zien een vlot in de rivier liggen. Af en toe komt er een man boven water met een teil zand en leegt deze op het vlot. In de omgeving wordt goud gevonden dus kunnen we begrijpen dat je als arme sloeber probeert om wat bij te verdienen. Maar Jacksen lacht, nee, geen goud. Slib! Op deze manier wordt het slib uit de rivier gehaald. Ongelooflijk een menselijke baggermolen. En nu zien we overal in de rivier nog meer van deze bamboe vlotjes drijven. Overal duikt er om de zoveel tellen een mannetje op. Als het vlot vol is, trekt men het naar de oever en wordt het leeg geschept. We rijden weer terug naar het Guesthouse. Al vroeg nemen we afscheid van de jongens, het is tenslotte zondag en niet alleen wij maar ook zij kunnen nu heerlijk luieren aan zwembad of strand. Vanavond sateh ayam (kipsaté) biertje erbij en afscheid nemen van het beheerders echtpaar. Zij vertrekken morgenochtend vroeg naar Vietnam. Om klokslag 6 uur gaat de zon onder en is het gelijk stikdonker. Morgen weer vroeg op.

1. Caroline:
    7 mei 2017
    En George ga je hier een boek over schrijven als je terug bent? Iedere dag is weer een avontuur!
  2. Annemarie Pronk:
    8 mei 2017
    Een krabbende man, menselijke baggermolens en feestvierende muggen, je komt wat tegen als je op reis bent!!!!!