4 mei 2017, donderdag

4 mei 2017 - Airmadidi, Indonesië

De nacht was onrustig zoals te verwachten viel na de ontdekking van een bruin vreemdsoortig insect, maar uiteindelijk vielen we toch in een rusteloze slaap. Om zeven uur werden we wakker en prezen ons gelukkig dat we de vroege ochtendwandeling (start 05.00 uur) van 3 a 4 uur hadden afgezegd. Het ontbijt was met heerlijk frisse vruchtensap, een paar geroosterde boterhammen met gebakken ei en jam en pisang goreng. Heerlijk! En daarna alvast de dag doornemen op de veranda terwijl de kippen rustig rond ons aan het scharrelen waren. Wat zijn we van plan? Vandaag begint de zoektocht naar de sporen van de voorouders van Marjolein. We hebben informatie van foto's en brieven van rond negentienhonderd en proberen nazaten op te sporen. Om klokslag tien uur komt er een auto aanrijden met twee redelijk jonge knapen. Jan, de chauffeur spreekt geen Engels. Het is een rustige jongen en zet al snel de bagage in de auto. Jacksen is onze gids, hij spreekt goed Engels en vraagt wat de plannen zijn. We stappen in de auto en gaande weg vinden gids en onderzoekers elkaar in een plan de campagne. Leuk is het als Jacksen steeds meer geïnteresseerd raakt in het familie verleden van Marjolein. Hij komt met allerlei ideeën om het onderzoek te starten. We hebben een foto van een graftombe uit 1907, maar hebben geen idee waar deze staat. Het kan zijn in Sukur, een gehucht vlakbij Airmadidi, maar zou er na 110 jaar nog iets van te vinden zijn? Na een klein uur rijden en praten arriveren we in het dorpje en vinden een overwoekerd kerkhof. Scheef gezakte grafzerken, bomen die door de graven heen zijn gegroeid en overal hoog struikgewas. Met stokken slaan we op de grond om ongedierte weg te jagen en een weg te banen. Soms lezen we bekende namen maar de tombe is niet te vinden. Totdat Jacksen vraagt of hij nogmaals de foto mag zien. Er staat een klein boompje op de foto iets van de tombe af. Hier, zegt hij opeens! Kijk, hier moet het zijn. Kijk maar naar die boom. En inderdaad het lijkt er wel op. Maar de marmeren plaat die op de tombe zit is nauwelijks te lezen. Met wat gras en stokjes maken we de letters schoon. En... het is 'm! We hebben het graf van Salmon Rondonuwu de betovergrootvader van Marjolein gevonden. Ons éérste doel is bereikt. We blijven daarna in de buurt van de tombe rondkijken en vinden zelfs nog meer graven van ons bekende personen. Fantastisch! Het is mooi te zien hoe ons enthousiasme op de jongens overslaat. Ze blijven maar gaan. Echt deze gasten zijn goud waard. Na dit bezoek stelt Jacksen voor naar het Dorpshuis in Sukur te gaan. Het is meer een aftands zaaltje waar net een vergadering bezig is. Bij een belendend kantoortje vragen we informatie en worden pardoes de vergadering ingeduwd. Nou daar staan we dan. Eerst maar netjes groeten. Selamat Siang (goedendag) als antwoord krijgen we prachtig in koor: selamat siang. Nu gelijk effe doorpakken. Apa kabar? (Hoe gaat het) iedereen lachen. Baik! (Goed) En de heksenketel breekt los. Iedereen wil met ons op de foto. De voorzitter heet ons welkom. En Marjolein mag met behulp van de gids rondvragen of er eventuele nakomelingen zijn van haar voorouders. Die zijn niet aanwezig, maar men gaat direct rondbellen en in no time komt er een vrouw binnen die tot in detail de familierelaties kan verklaren. Weer een prachtig resultaat! Voor vandaag houden we het voor gezien. Opgetogen rijden we naar ons nieuwe onderkomen hotel Sutanraja aan de rand van Manado. En nog is onze zoektocht niet afgerond....

1. Esther:
    4 mei 2017
    Wat een geweldig verhaal! Bijzonder dat jullie dit hebben ervaren. .
  2. Esther:
    4 mei 2017
    De Teleaccursus is goed van pas gekomen
  3. Stien en Klaas:
    4 mei 2017
    Tsjonge, dat is toevallig. Marjolein heeft het graf van haar voorouders gevonden. Wat mooi!. Volgens ons krijgen jullie er een hele schare familie bij! Dit maakt jullie reis nog mooier. Groetjes uit Almen.
  4. George:
    4 mei 2017
    Ja die cursus is heel goed, we zijn alleen niet verder gekomen dan les 2. Maar ze vinden het hier al prachtig als je iets probeert en wij leren hier steeds nieuwe woordjes bij. Maar het is echt een mooi volk. Altijd opgewekt en in voor een geintje. Groetjes George en Marjolein.
  5. Caroline:
    4 mei 2017
    Wat een geweldige dag! En dan zoveel roots vinden echt de moeite waard!
  6. Aja:
    4 mei 2017
    Geweldig om jullie verhalen te lezen...en nu is het net of ik naar Spoorloos kijk!(lees)
    Fijn ook dat jullie weer de 'oude'zijn...
    liefs uit Lunteren
  7. Kor Meester:
    4 mei 2017
    Hoi. Mooi dat jullie geluk hebben met dat soort gidsen.........en natuurlijk dat jullie meteen resultaat hadden...... nu gaat alles snel. Men informeert elkaar en voor je het weet staat er een hele familie op jullie te wachten. Succes daar en tot snel.
  8. Jeroen Hoogteijling:
    4 mei 2017
    Wat ongelooflijk bijzonder om deze ontdekkingen te doen! Een deel van ver verleden dat weer levend wordt.... Benieuwd naar wat komende dagen nog brengen! Warme groet uit Almere
  9. Mirjam:
    5 mei 2017
    Leuk om zo jullie speciale reis te volgen! Bijzonder dat jullie ook allebei familie-achtergronden hebben in Indonesië en dat er nog zo veel van terug te vinden is. Heel veel plezier en super leuk geschreven allemaal.
    Lieve groeten uit Almen.