23 april 2017, zondag

23 april 2017 - Borobudur Temple, Indonesië

We zijn om vijf uur opgestaan. In het oosten achter de bergen gloort de hemel langzaam rood op. Eigenlijk zijn we al wakker vanaf half vijf. Elke wijk heeft namelijk een moskee en uit de vele luidsprekers klinkt de oproep tot het gebed. Heel de vallei lijkt te brommen, te galmen en te spreekschreeuwen. Een vreemd en apart geluid. Als de handbagage is ingepakt, nemen we om zes uur afscheid van de hotelmanager. Hij geeft ons een ontbijtbox mee. De transfer naar station Bandung is geregeld door het hotel. Hoewel het nu al flink druk is arriveren we rond zeven uur op het station. De treinrit is gereserveerd, maar we moeten zelf een ticket uitdraaien op het perron. Om half negen vertrekt de trein. De rit is een belevenis op zich! Indonesië heet niet voor niets de Gordel van Smaragd. Na de laatste armoedige bouwsels van de buitenste wijken van de stad begint het platteland. De chaos van de stad verdwijnt en de structuur komt terug in de akkertjes en de sawa's afgewisseld met dorpjes. En alles in honderden kleuren groen. De vegetatie die de sawa's onderbreekt is uitbundig. Grote bladeren van planten, stoere hoge palmen met kokosnoten, riviertjes, nooit met helder water maar bruin van kleur. Na ongeveer een uur onderweg te zijn geweest kruipt de trein verder de bergen in. Vreemde puntige bergen door vulkanische activiteiten gevormd met terrasvormige sawa's die sierlijk rond de hellingen kronkelen. Je kijkt je ogen uit. De bamboehutjes, de wat betere huisjes met het wasgoed op de dakpannen om te drogen, de kippen, mager en hoog op de poten, de vrouwen op het land die de rijst uit de halmen slaan en de tani (boer) die de sawadijkjes naloopt. Om drie uur gaan we bij Kutoarjo van de trein. Benny staat ons al op te wachten en rijdt ons naar Rumah Dharma bij de Borobudur. De regen komt met bakken uit de lucht, maar het is warm weer en de plek is fantastisch om te vertoeven.

1. Caroline:
    23 april 2017
    Weer een prachtig verhaal! Ik zie het voor me!
  2. Mirjam en Gerrit-Jan:
    23 april 2017
    We zijn wel errug blij met wat jullie allemaal meemaken. laat je neit verleiden het kopen van wat dan ook. bijna elke chauffeur of becakrijder heeft zakelijke connecties. Die dure kuwatkoffie is normaal ook duur. Jullie hebben waarschijnlijk meer dan duur betaald. Kassa Bennie.Je zou altijd kunnen vragen: berapa uang of berapa onkosnya.
    Lieve mensen blijf genieten en doe de hartelijke groeten aan al die lieve orang Indonesia.
    Salam manis dari Belanda dingin.
    Mirjam dan GJ.
  3. Kor Meester:
    23 april 2017
    Mooi om te lezen. Kan niet wachten tot 2019 als ik erheen ga. Met de trein van Jakarta naar Soerabaja. Dat staat vast. De rest daarna is in nevelen gehuld.
  4. Stien en Klaas:
    24 april 2017
    Dankjewel voor de leuke foto's en de prachtige verhalen, zo kunnen we meegenieten van jullie wereldse reis. In Almen alles oké. Kijken weer uit naar jullie verhalen. Goed geschreven zeg! Geniet maar lekker samen. Groetjes Stien
  5. Esther:
    24 april 2017
    Wat een andere wereld zeg!
    Goed om te lezen dat jullie genieten van alles. Mooi geschreven. Xx
  6. Annemarie Pronk:
    24 april 2017
    Een bijzondere trein en een bijzondere toerist.....!